Rabi Amoraj sedel a vysvetľoval: Prečo je napísané (Ž 87.2): “Hospodin miluje brány Sionu nad všetky príbytky Jákobove”?

“Brány Sionu” sú ”otvory sveta”.

Brána nie je nič iného, len otvor. Preto hovoríme: “Otvor nám brány milosrdenstva”.

Svätý, nech je požehnaný, povedal: Milujem “brány Sionu”, keď sú otvorené. Prečo? Pretože sú na strane zla. Avšak, keď je Izrael pred Bohom dobrý a brány sú hodné toho aby boli otvorené k dobru, potom ich Svätý, nech je Požehnaný, miluje “nad všetky príbytky Jákobove”, ktoré sú všetky mierom, ako je napísané (1M 25.27): “Jákob bol muž prostý, bývajúci v stanoch”.

VÝKLAD:

Všeobecne sa tento verš vysvetľuje tak, že ak je zlo prerobené na dobro, Bohu sa toto páči a má z toho radosť. Úlohou človeka je totiž potierať zlo, nahrádzať ho dobrom a činiť len podľa jecer ha-tov. Čím výraznejšie človek takto koná, tým sa jeho “slobodná vôľa rozhodovať sa medzi zlom a dobrom” , viac blíži k Bohu a človek sa potom viac podobá na Boha (“…ja som Svätý, buďte aj vy svätí…” 3M 11.44, 45; 19.2; 20.26 “…budete mi svätými ľuďmi…” 2M 22.31; “…budete mi…svätým národom…” 2M19.6).

(pozor! Nemýliť si slobodnú vôľa rozhodovať sa medzi dobrom a zlom” so slobodnou vôľou konať! Naša všeobecná slobodná vôľa je obmedzená. Skutočnú slobodnú vôľu konať vo všeobecnosti má len Boh. My môžeme slobodne rozhodovať len v rozhodovaní sa medzi dobrom a zlom. Ostatné je ovplyvnené slobodnou vôľou ľudí okolo nás, okolnosťami, schopnosťami, fyzikálnymi zákonmi, kauzalitou a pod. Napr. darmo chcem na raňajky šunku, ak ju nemám v chladničke, lebo som si ju nekúpila, niekto iný ju nevyrobil, obchod bol zavretý   …. apod. Tiež nemôžem byť speváčka ak nemám hudobný sluch. Neplodná žena môže márne chcieť vlastné dieťa….)

-chanele-